Peter Rahbek

Band: (Freelancer), Boys Night Out, Instant Breakfast, Alpha Centauri, Ensemble, New Fairytales, Tale Spinnin’, Zap Papas, Danish World Music Syndicate m. fl.

Pickuptype, Neck: Neo 2 – Bridge: Neo 1 

Jeg har altid været helt begejstret over Johnny Mørchs “gamle” humbucking-typer, der var indstøbt i polyester og baseret på keramiske magnettyper. Disse har for mig en helt enestående dynamik og opløsning. Til gengæld gav de ikke ved dørene på nogen måde. Grundlyden var generelt stor, dynamisk, fast og fuldstændig formelig, men også ret “kold” og ganske hifi-agtig. Man var således selv ansvarlig for at tilføre varme og sødme med fingrene. Johnnys nye neodymium-typer (humbucking) oplever jeg grundlæggende mere levende, varme, “musikalske” og med en smule vintage-agtig sødme i mellemtone og top, som jeg slet ikke kan stå for. De opløser kolossalt godt og føles dejligt luftige og dynamisk frigjorte samt lynhurtige – ja nærmeste som ægte akustiske transducere. Det gode er, at neodymium-typerne nok kan “growle”, men at det på den anden side aldrig “knækker” for hårdt eller ligefrem forvrænger og tilfører den der ringende, ja næsten fløjtende forvrængning, som gamle alnico-magneter tit bidrog med. Jeg opfatter neodymium-humbuckerne helt utroligt musikalske og befordrende for alle de nuancer jeg selv arbejder med i anslaget. Og så samarbejder de om muligt endnu bedre med Johnny Mørchs 18-volts preamp end nogen anden pickup-type, jeg har prøvet. Uden preamp er de utroligt gode, men med preampen opstår der ren magi: Lyden sætter simpelthen nye normer mht. opløsning, præcision, ekspressivitet og musikalitet. Samt støjsvaghed i helt usædvanlig grad. Har aldrig ønsket mig mere – det eneste alternativ er for mig helt akustiske instrumenter. Men det er jo en anden verden. Og så lige en kommentar til sidst: Men skulle ikke tro det, men de gamle Acoustic 360/361 basanlæg med 18-tommere i foldede horn har aldrig gengivet så ren og detaljeret i mellemtone og diskant som med netop disse pickupper. Check it out….