Opdagelsen af Mørchs instrumenter
Mit første møde med Mørchs instrumenter var da jeg hørte Culpepper i midt 70’erne hvor Thomas Puggaard Müller og Michael Friis begge spillede Mørch. De spillede mega godt, men jeg hæftede mig også ved klangen i instrumenterne
På dette tidspunkt spillede jeg guitar, men min økonomi rakte ikke til at komme i nærheden af en Mørch. Jeg måtte nøjes med en brugt Gibson Les Paul Custom.
i ‘79 købte jeg min første Mørch guitar hos Aage Jensen. Det var en M10 med Rio Palisander top. Det var en fantastisk guitar med utrolig fin spilbarhed og som stod tydeligt i lydbilledet, når vi spillede live.
Min vej til bas
Jeg konverterede til bas i start 90’erne, inspireret af bassister jeg mødte på Rytmekons, hvor min daværende kæreste gik. Det var nu oplagt at komme videre med at udforske Mørchs Basser.
Den første bas
Min første Mørch Bas var en hybrid, som jeg købte brugt af bassisten fra 80’er bandet ‘Dé Film’ Bassisten havde leveret en Status kulfiberhals og pickupper til Mørch, som byggede en bas omkring dette. Jeg blev desværre aldrig venner med hverken halsen, eller grundlyden i bassen så jeg udskiftede den til en Mørch Jazz bas.
Jaco Pastorius Mørch Bas
Jeg fik kontakt til Thomas Puggard, hvor jeg regelmæssigt lejede PA anlæg til vores livejobs. Thomas havde på dette tidspunkt tæt samarbejde med Mørch dels med design og dels med salg af instrumenter til musikerkollegaer. En dag da jeg besøgte Thomas sagde han, der står Jaco Pastorius nye 5 strengede Mørch Bas. Jeg fik lov til at prøve bassen og det var et mesterværk. Dagen efter kom Jaco forbi og hentede bassen, i forbindelse med at han skulle spille med Weather Report i København.
Klar til båndløs
Mit basspil var nu så udviklet, at jeg var parat til at prøve kræfter med en båndløs. men pengene var små. Jeg kontaktede Mørch for at høre om vi kunne realisere et medbyggerprojekt. Jeg havde selv anskaffet en båndløs Chandler hals med Ibenholdt gribebræt. Johnny var utrolig hjælpsom og fandt en krop med en mindre lakeringsfejl, som jeg fik til en fornuftig pris. Ud over dette fik jeg vejledning i hvordan jeg skulle bore huller i kroppen og montere de forskellige dele. Peter Rahbæk var som altid klar med assistance og hjalp til med montering af elektronik og mesterlig justering.
Nødhjælp fra Johnny
I midt 90’erne havde jeg anskaffet en kontrabas. Desværre var ulykken ude, bassen væltede og halsen brækkede af. Bassens beskedne værdi retfærdiggjorde ikke reparation hos en Violinbygger. Jeg kontaktede Johnny, som beroligede mig med at det kunne vi nok klare over telefonen, hvis mine fingre ellers var skruet ordentligt på. Efter grundig instruktion, og en pakke med materialer fra Johnny, fik jeg monteret halsen igen. Stor respekt til Johnny for at hjælpe med denne opgave selvom der ikke var skyggen af forretning i opgaven for ham.
Opgradering af samlingen
I takt med at min økonomiske formåen voksede, steg interessen for Mørch basser også. Jeg har nu haft en del møder med Johnny og fået bygget basser efter mine egne specifikationer. I dag har jeg en solid samling af Mørk basser. Den rummer 4 og 5 strengede basser med og uden bånd.
Tak
Tak til dig Johnny, for dine enestående kompetencer og din evne til at lytte til dine kunder og omsætte tanker og ideer til et enestående instrument.
Jarl Strømfeldt
Min Rejse med Mørch Guitarer For 14 år siden, da jeg var 16 år gammel, besøgte jeg Johnnys værksted for første gang. Jeg havde min far med, da jeg både var for ung til at køre bil og håbede der skulle tages en stor beslutning. Jeg var på jagt efter en ny guitar, en...